مولوی و عرفان | مولوی , مولانا ,حکمت و معیشت, تفسیر , شعر

حکمت و معیشت
تفسیر روان ابیات مثنوی، غزلیات شمس، فیه ما فیه، سخنرانی اساتید عرفان

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان مولوی و عرفان و آدرس molavipoet.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته. در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان پس از تایید در سایت ما قرار می‌گیرد.






کانال تلگرام صفحه اینستاگرام
تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : ف. مرادبیک
تاریخ : جمعه 1 تير 1395
نظرات

عبدالكريم سروش


آدمى كافيست كه عاشق شود.

اين عشق حتى اگر مجازى باشد،
سرانجام ممكن است او را به عشق حقيقى رهنمون شود.

عارفان گفته اند:
المجاز قنطره الحقيقه
مجاز پلى به سوى حقيقت است

و بر همين مبنا گفته اند:

عاشقى گر زين سرو گر زان سر است
عاقبت ما را بدان سر رهبر است

ايشان سر اين امر را در آن مى دانستند كه:
مهمترين خاصيت دوست داشتن
و دل به كسى سپردن آن است كه:
تفرق را تجمع كرده، هم آدمى را واحد مى كند.
آدمى در پرتو اين عشق پس از آن كه تعلقات وگرايشات بسيار در درون او غوغا مى كردند و او را كلافه مى نمودند،
به سوى يك قبله رو مى كند
وبه يك محبوب دل مى سپارد
- ولو محبوب زمينى و مجازى-

گوهر عشق مجازى
به عاشق وحدت شخصيت و تماميت روح و جمعيت خاطر مى بخشد
و نفس را آماده مى كند كه اگر از او دستگيرى شودگام دشوار بعدى را نيز بردارد
و اين معشوق مجازى را به معشوق حقيقى بدل كند.

البته مجاز فقط پلى به سوى حقيقت است،

كسانى از روى اين پل عبور مى كنند
و كسانى عبور نمى كنند.
معناى آن سخن اين نيست كه هر كس بر روى اين پل قرار گرفت لزوما از آن گذر خواهد كرد، و به ان سوى پل خواهد رسيد.

البته اهل تميز خانه نگيرند بر پلى.

ولى در بسيارى از موارد شرط انكه آدمى به حقيقت برسد اين است كه از مجازى عبور كند.

اين مجاز اگر هنرى دارد همين است كه:
آدمى را ازطلبكاران مختلف رهايى مى بخشد.

سعدى نيز همين معنا رادر غزل زيبايى بيان كرده است:

ما در خلوت به روى غير ببستيم
از همه باز آمديم و باتو نشستيم

هرچه نه پيوند يار بود بريديم
وانچه نه پيمان دوست بود شكستيم

مالك خود را هميشه غصه گدازد
ملك پرى پيكرى شديم و برستيم

اى بت صاحبدلان مشاهده بنماى
تا تو ببينيم و خويشتن مپرستيم

معناى تجمع ودفع تفرق همين است كه سعدى مى گويد:

ملك پرى پيكرى شديم و برستيم

يعنى دل را به يك كس داديم ،
و از دلبستگيهاى ديگر رها شديم.

اين آغـــاز آبـــادانى دل است.

حكمت و معيشت



برچسب‌ها: حکمت , معیشت , سروش ,
مطالب مرتبط با این پست
دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








با توجه به افزایش روز افزون منابع مجازی در مورد عرفان به ویژه درباره شاعر بزرگ ایرانی مولانا جلال الدین مشهور به مولوی و بیان مطالب غیر کارشناسی درشبکه های مجازی، برآن شدیم تا با استفاده از سخنان اساتید مطرح عرفان و مولوی شناسان با اطمینان از صحت مطالب و منابع چکیده ای از شرح حکایات مثنوی، فیه ومافیه، ابیات دیوان شمس و فایلهای سخنرانی در این خصوص و سایر عرفا را در اختیار علاقمندان قرار دهیم.
براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود